زبان های برنامه نویسی – دلیل اصلی گسترش دنیای فناوری اطلاعات

زبان های برنامه نویسی دلیل اصلی گسترش دنیای فناوری اطلاعات بوده اند و پیشرفت آن ها تا کنون و توانایی خلق نرم افزار های فوق پیشرفته با آن ها شرایطی را به وجود آورده که هر روز شاهد بروزرسانی های گسترده از تکنولوژی های جدید هستیم. دنیای امروز، دنیای کسب و کار است. به ویژه کسانی که به طور حرفه ای در حوزه کامپیوتر مشغول به فعالیت می باشند، در صورت هوشمندی و مجهز بودن به دانش روز، میتوانند از این سفره گسترده، سهمی برای خود بردارند. در همین زمینه برنامه نویسی کامپیوتر از جمله مهارت ها و مشاغلی است که تخصص در آن میتواند آینده شغلی شما را تضمین کند. البته در حال حاضر محیط های برنامه نویسی متعددی در عرصه کامپیوتر وجود دارد. ما در اینجا به معرفی 7 زبان برنامه نویسی برتر پرداخته ایم که تسلط به یکی از آنها در حد یک متخصص و خبره، میتواند باعث موفقیت در یافتن شغلی در حوزه IT شود .

  • JAVA

برای سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی، بهترین زبان، زبان برنامه نویسی جاوا و .Net مایکروسافت است که از بین این دو، باز هم جاوا حرف اول را می زند و طبق آخرین اطلاعات، بیش از 9 میلیون نفر در سراسر دنیا به این زبان، برنامه نویسی می کنند که این خود نشان دهنده فضای مناسب برای این زبان می باشد. علاوه بر همه اینها، زبان برنامه نویسی سیستم عامل Android ( برای موبایل )، جاوا می باشد. طبق آخرین آمار انجمن برنامه نویسان TIOBE، زبان برنامه نویسی جاوا به لحاظ کارایی و استفاده، دارای بالاترین رنکینگ در سرتا سر دنیاست، یعنی رتبه اول را از آن خود نموده است .

  • C/C++

در واقع زبان C++ بر اساس زبان C ساخته شده و به نوعی به آن اضافه شده است، ولی به هر جهت با هم در نظر گرفته می شوند. چند نمونه از موارد استفاده، عبارتند از نرم افزارهای مربوط به برنامه های کاربردی، درایورهای دستگاه های صنعتی مختلف، نرم افزارهای مربوط به سیستم های الحاقی با اصطلاح Embedded Systems، همچنین برنامه های مربوط به Server – Client ها با ضریب اجرایی فوق العاده بالا وهمچنین نرم افزارهای سرگرمی مانند بازی های ویدیویی . به هر حال زبانهای C و ++C در فهرست بندی TIOBE، به ترتیب رده های دوم و سوم قرار دارند.

  • PYTHON

از جمله زبان های برنامه نویسی پویا است و برای ایجاد برنامه های کاربردی تحت وب و برنامه های کاربردی ابری استفاده می شود. قابل ذکر است موتور برنامه های گوگل، با زبان Python نوشته شده است و فقط با این زبان پشتیبانی و بروز می شود . هم چنین این زبان به منظورهای متفاوتی مثل عرصه هایی همچون هوا و فضا، اقتصادی، نظامی و … قابل استفاده می باشد. این زبان در رده چهارم  قرار دارد.

  • C#

#C یک زبان برنامه نویسی جند مدلی است که شامل دستوری، تابعی، عمومی، شیء گرا و جزء گرا است. این زبان توسط شرکت مایکروسافت و از دل زبان .NET مایکروسافت خلق و پرورش یافت. در عین حال زبان #C، زبان برگزیده مایکروسافت برای ایجاد سیستم عامل Windows Phone 7 می باشد و در رتبه پنجم قرار دارد.

  • PHP

یک زبان عمومی است که برای برنامه های کابردی و بخصوص برای طراحی صفحات وب بسیار محبوب است .این زبان، یک زبان اسکریپتی است که اساس ایجاد آن، برای طراحی صفحات پویای وب بوده است و در ردیف ششم قرار دارد.

  • JAVA SCRIPT

جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه نویسی مختص وب می باشد که کلیه مرورگر های معروف و عمومی اینترنتی از آن پشتیبانی می کنند. این زبان در ردیف هفتم قرار دارد.

 

دراین بخش تلاش شده است تا مقالات علمی رایگان تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد تا بتوانیم به دانشجویان و دانشپذیران کمکی کرده باشیم. از این رو با مراجعه به لینک های ارائه شده در زیر، می توانید دسترسی رایگان داشته باشید.

 برنامه نویسی موبایل(اندروید/Android)
 برنامه نویسی جاوا(Java)
 طراحی وب
 پایتون