مطلب آموزشی 1:
چند رسانه ای (Multimedia) در وب

اطلاعاتی که از طریق وب در اختیار کاربران قرار میگیرند، میتوانند شامل متن ساده، صوت، تصویر و فیلم باشد. نمایش صوت، تصویر و فیلم از نظر روانشناسی تأثیرات بسیار عمیق تری روی کاربر دارند، به همین دلیل یکی از مهم ترین راه های جذب مخاطب، استفاده از این عناصر درون صفحات وب است. هر چند که استفاده از این عناصر به زیبایی و جذابیت صفحات وب می افزاید اما استفاده بی مورد، بیش ازحد و غیر اصولی از آنها می تواند منجر به ایجاد دردسر و حتی عدم محبوبیت وب سایت شود. به گروهی از عناصری از قبیل صوت، تصویر و فیلم چندرسانه ای ( Multimedia ) گفته می شود.

طراح وب باید چند نکته مهم و اساسی را در استفاده از عناصر چندرسانه ای مد نظر داشته باشد، مهم ترین این عوامل سرعت بارگذاری (Load) اطلاعات صفحات وب است. هر چه حجم عناصر تشکیل دهنده وب کمتر باشد، سرعت بارگذاری آن نیز بالاتر است. اطلاعات متنی حجم بسیار کمی دارند و به سرعت بارگذاری می شوند، اما در زمینه استفاده از عناصر چندرسانه ای باید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن حفظ جذابیت ظاهری صفحات، سرعت بارگذاری صفحات وب نیز بالا باشد.

یکی از این تدابیر استفاده از عناصر چند رسانه ای با قالب های کم حجم است. به عنوان مثال فایل های .Wav کیفیت بسیار بالایی دارند اما به دلیل حجم بالا، استفاده از فایل هایی با این قالب در صفحات وب توصیه نمی شود، اما در مقابل قالب های صوتی Midi . و Mp3 . به دلیل کم حجم بودن می توانند در صفحات وبمورد استفاده قرار گیرند.

همچنین عکس هایی که قابلیت استفاده در وب را دارند معمولاً با قالب های زیر هستند:

  • (Graphic Interchange Format. gif)
  • (Joint Photographic Experts Group. jpeg)
  • (Portable Network Graphics. png)

اما از بین آنها قالب gif بيشترين استفاده را در وب دارد. اين نوع قالب 256 رنگ را پشتيباني مي کند و مهم ترین دلیل محبوبيت آن، حجم کم آن است.

فناوری Plugin

یک مرورگر وب به خودی خود نرم افزار قدرتمندی است، اما به دلیل توسعه روزمره نرم افزارهای کاربردی، ممکن است مرورگر قادر به اجرا و نمایش برخی از انواع فایل ها یا سرویس های وب نباشد، در این گونه مواقع مرورگرها به نرم افزارهای کمکی کوچکی نیاز دارند که با نصب بر روی مرورگر، بتوانند سرویس مورد نظر را اجرا کنند، به این برنامه های افزودنی کوچک Plugin گفته می شود. در حال حاضر صدها Plugin برای مرورگرهای مختلف طراحی و ارائه شده که اغلب به صورت رایگان دراختیار کاربران قرار می گیرد. وقتی مرورگر با فایلی نا آشنا مواجه می شود که قادر به اجرای آن نیست، به طور خودکار برنامه ای شروع به کار می کند که توانایی اجرای آن نوع فایل را داشته باشد.
به طور مثال اگر مرورگر با فایلی از نوع pdf مواجه شود، برای بازکردن آن از برنامه کمکی Plugin به نام Adobe Acrobat reader استفاده می شود و برای باز کردن فایل های انیمیشن از Plugin برنامه کمکی Adobe flash player استفاده می شود.
نصب Plugin ها اغلب به صورت استاندارد است، اما گاهی اوقات نیز برخی نتایج غیرقابل پیش بینی اتفاق
می افتد و این امر بیشتر به دلیل تنظیمات متفاوت مرورگرهای مختلف است. برخی از Plugin ها بدون نیاز به خروج از مرورگر نصب و بلافاصله قابل استفاده هستند. اما گروهی دیگر از انواع Plugin ها نیز وجود دارند که برای مشاهده عملکردشان لازم است مرورگر بسته شده یا حتی کامپیوتر مجدداً راه اندازی شود.

منبع: کتاب آشنایی با مفاهیم مقدماتی وب، فصل اول، صفحه 5 و 6

چند رسانه ای (Multimedia) در وب
دسته بندی شده در:            

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *