سینما همواره یکی از تاثیر گذارترین و پر مخاطب ترین رسانه ها در جهان بوده است . همه عوامل دست در دست یکدیگر میدهند تا یک فیلمنامه نویس یا کار گردان ، بسیار قوی تر و راحت تر نسبت به یک نویسنده ، نقاش ، آهنگساز و حتی کارگردان تئاتر داستان خود و عقیده خود را به نظر مخاطبین رسانده و حتی گاهی تحمیل کند.

یکی از این عوامل جلوه های ویژه میباشد که تقریبا” با ظهور سینما در اختیار سینما گران بوده است و بسیاری از بهترین فیلمها بدون جلوه های ویژه اصلا” یا نمیتوانستند ساخته شوند و یا ساختن آنها لطفی نداشت .
بزرگتر ها به خاطر می آورند کینگ کونگ ها و ده فرمان ها و سندباد ها و …. را که ده ها سال پیش ساخته شده اند و اکنون جایشان را به ای تی ها و گودزیلا ها و تایتانیک ها و ارباب حلقه ها  داده اند تا نسل جدید نیز از هیجان سینما لذت ببرد .  به جرات میتوان گفت دیگر فیلم مطرحی در جهان تولید نمیشود که از قویترین جلوه های ویژه برخوردار نباشد .

 امروزه با ظهور کامپیوتر ها و پردازنده ها جلوه های ویژه شکل و شمایل متفاوتی پیدا کرده اند و قدرت و سرعت بیشتری به کار ها داده است . برخی کارهای قدیمی را بهتر انجام میدهد و برخی از آنها اصلا” بدون کامپیوتر امکان پذیر نیست .

برای جلوه های  ویژه تعاریف متعددی وجود دارد یا میتوان بوجود آورد ولی به طور ساده و خلاصه باید گفت جلوه های ویژه آن چیزی است که هنگام فیلم برداری دیده نمیشود و با تغییراتی مقابل چشمان بیننده قرار میگیرد .

من جلوه های ویژه را به دو دسته تقسیم میکنم :  اول آن که  حتما”  همه باید ببینند و دوم آنکه حتما”  هیچکس نباید ببیند !

خوب مورد اول که مشخص است ، از یک تصادف معمولی اتوموبیل ها تا فوران آتشفشان ها و زلزله ها و …. قطعا” کارگردان تلاش میکند تا آنها با شدت هر چه بیشتر نمایش داده شود و بر هیجان کار بیفزاید . به این دسته میتوان موجودات عجیب و غریب و تخیلی را نیز اضافه کرد.

اما بحث ما بیشتر در مورد دوم است . در جایی که متخصصان جلوه های ویژه تلاش میکنند مواردی که امکان فیلم برداری وجود ندارد را به وجود بیاورند و یا فیلم های گرفته شده را خوش آب و رنگ تر و واقعی تر کنند . صحنه هایی را خلق کنند که وجود خارجی ندارند ولی باید کاملا” طبیعی به نظر رسیده و بیننده متوجه  کامپیوتری بودن آن نشود . نمونه های بیشماری را میتوان مثال زد . باورتان میشود کشتی عظیم الجثه تایتانیک  و آن صخره ها و طوفان ها و … درون یک استخر و با کمک یک ماکت کشتی ساخته شده است .  مبارزه گلادیاتور را با یک پلنگ به خاطر دارید؟ گلادیاتور و پلنگی که هرکدام کیلومتر ها دور از هم فیلم برداری شده و با حریف خیالی جنگیده اند و سپس آنها را در کنار یکدیگر تلفیق کرده اند . در همان صحنه بسیاری از تماشاگران این مبارزه و یا مسافرانی که در کشتی تایتانیک به این سو و آن سو پرتاب میشوند یا وجود خارجی نداشته و یا در جای دیگر فیلمبرداری شده و از آنها با مهارت کپی برداری شده است !

دورۀ جلوه های ویژه بصری (افترافکت) شامل یک کارگاه 6 روزه است که در 6پنجشنبۀ متوالی از 13  الی 17 برگزار می شود. 

سر فصل های جلوه های ویژه بصری (افترافکت) به شرح زیر است:

  • آشنایی با افتر افکت و منوها
  • وارد کردن محتوا و ایجاد Composition
  • آشنایی با انواع لایه ها
  • کار با Mask و Shape
  • انیمیشن دادن به لایه ها و ماسک ها
  • آشنایی با انواع افکت ها
  • تکنیک Chromakey
  • تصحیح رنگ
  • کار با متن
  • سیستم ذرات (Particle System) مقدماتی
  • Tracking مقدماتی و گرفتن لرزش ویدئوها
  • کار با لایه های سه بعدی و دوربین
  • گرفتن خروجی

 

مدرس: مهندسپیام عربزاده

 

نام کارگاه

طول دوره روز و ساعت شروع 

مجموع ساعات

جلوه های ویژۀ بصری (افترافکت) یک ماه و نیم

(6 جلسه)

پنجشنبه ها

13 -17

اعلام می گردد

24

لینک ویدیوی معرفی کارگاه After Effects

در صورت تمایل برای ثبت نام در کارگاه جلوه های ویژه بصری فرم زیر را پر کرده تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل کنیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس 02122419401 تماس حاصل فرمائید و یا به کانال تلگرامی ما به آدرس chanteh_group بپیوندید.