مطلب آموزشی  4:
چگونه JDK را نصب کنیم؟

اگر بخواهیم وارد سایت اوراکل شویم، باید از VPN استفاده کنیم. در ادامه نحوه دانلود JDK و نصب و معرفی آن به سیستم عامل ویندوز را توضیح می‌دهیم.

ابتدا در سیستم عامل ویندوز، دکمه‌های ترکیبی Windows + R را نگه دارید. در پنجره ظاهر شده عبارت CMD را تایپ کنید.

01cmd ed455

 بعد از کلیک روی دکمه OK وارد پنجره Command Prompt می شوید. در این پنجره دستور زیر را تایپ کنید.

java -version

ابتدا کلمه java را نوشته و بعد یک فضای خالی (space) ایجاد کنید و بعد یک علامت (خط فاصله) و بعد از آن بدون وارد کردن space کلمه version را تایپ کنید و بعد دکمه ENTER را فشار دهید. توجه داشته باشید که عبارت version را با حروف کوچک تایپ کنید. (با تصویر زیر مواجه می‌شوید):

02cmdjavaversion f6c59

این جمله به این معنی است که یا جاوا روی سیستم عامل نصب نیست، یا اگر نصب است به سیستم معرفی نشده است.

حالا می‌خواهیم JDK را از سایت اوراکل دانلود کنیم. به آدرس oracle.com می‌رویم. بعد از وارد شدن به سایت، با شکلی مشابه زیر مواجه می‌شویم:

03oraclecom 7f67e

در ادامه ماوس (موس) خود را روی دکمه دانلود نگه دارید(عکس شماره 1) و بعد در پنجره باز شده، از قسمت چپ گزینه Java SE (عکس شماره 2) را کلیک کنید.

04oraclecom1 0bb6d

بعد از کلیک کردن روی Java SE با صفحه زیر مواجه می شوید.

05oraclecom2 25603همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، روی دکمه‌ی مشخص شده کلیک کنید تا وارد صفحه زیر شوید:

06oraclecom3 7335eابتدا گزینه Accept License Agreement را انتخاب کنید و بعد از داخل کادر قرمز رنگ (در شکل بالا) JDK مورد نیاز با سیستم عامل خود را دانلودکنید.

بعد از دانلود JDK، روی فایل JDK راست کلیک کرده و بعد گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید تا مراحل نصب آغاز شود.

07installjdk 8e69c

نصب JDK بسیار راحت است و فقط کافی است چند بار روی دکمه Next کلیک کنید. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان تنظیمات پیش فرض مراحل نصب را تغییر ندهید. همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید روی دکمه Next کلیک کنید تا با عکس زیر مواجه شوید.

08installjdk1 c2021

در این پنجره می‌توانید مسیر نصب JDK را مشخص کنید.(لطفا تغییر ندهید تا با آموزش هماهنگ باشید). در این مرحله هم روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

09installjdk2 e962f

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، منتظر بمانید تا مراحل نصب انجام شود. بعد از پایان این مرحله شما باید محل نصب JRE را انتخاب کنید که باز هم لطفا مانند قبل تغییری ایجاد نکنید و روی دکمه‌ی  Next کلیک کنید.

10installjdk3 8747f

دوباره منتظر بمانید تا عملیات نصب انجام شود.

11installjdk4 65204

بعد از پایان عملیات نصب با پنجره زیر مواجه می‌شوید. روی دکمه Close کلیک کنید.

12installjdk5 b0552

تا اینجای کار ما جاوا را نصب کرده‌ایم. حال باید جاوا را به سیستم معرفی کنیم. برای این کار، ابتدا وارد کنترل پنل شوید و بعد بر روی گزینه System کلیک کنید. (تصویر زیر، دایره قرمز رنگ).

13system fe5c3بعد از کلیک کردن بر روی System وارد پنجره زیر می‌شوید. و بعد روی گزینه Advanced system settings کلیک کنید. (عکس زیر، دایره قرمز رنگ).

14system1 03700

بعد از کلیک کردن روی گزینه Advanced system settings وارد پنجره زیر می‌شوید. که طبق عکس زیر روی گزینه مشخص شده کلیک کنید.

15system2 edbe0

بعد از کلیک کردن روی گزینه Environment Variables وارد پنجره جدیدی می‌شوید همانند عکس زیر. در قسمت system variables روی دکمه New کلیک کنید.

16system3 180f1

بعد از کلیک روی دکمه New پنجره‌ای باز می‌شود که ما می‌توانیم یک متغیر جدید بسازیم. برای نام متغیر، دقیقا جمله زیر را بنویسید(حساس به حروف بزرگ و کوچک):

JAVA_HOME

و برای مقداره متغیر (Variable value) مسیر نصب JDK را قرار دهید. (اگر تنظیمات پیش فرض نصب JDK را تغییر نداده باشید، JDK در مسیر: C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_60 نصب شده است. بنابراین برای مقدار value مسیر JDK را کپی کنید و در قسمت value پیست کنید و بعد  روی دکمه OK کلیک کنید (همانند تصویر زیر).

17system4 d6fea

بعد از این مرحله باید مسیر دایرکتوری bin را در متغیر سیستمی PATH قرار دهیم. برای این کار دوباره در قسمت system variables به دنبال متغیر path بگردید.( همانند تصویر زیر).

18system5 29dfe

بعد از انتخاب متغیر path (کلیک روی path)، روی دکمه Edit… کلیک کنید تا پنجره زیر ظاهر شود. در قسمت value به آخر خط رفته (می توان با فشار دادن دکمه End روی کیبورد به آخر خط رفته) و سپس یک سِمی کالِن قرار دهید.

نکته: “برای نوشتن سمی کالن، ابتدا زبان کیبورد سیستم را انگلیسی کرده و بعد دکمه دو نقطه را فشار دهید. “
(همانند تصویر زیر):
19system6 c3929

بعد از قرار دادن سمی کالن، نشانگر ماوس خود را بعد از سمی کالن قرار دهید و بعد مسیر دایرکتوری bin را در این قسمت paste کنید.

مسیر دایرکتوری: C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_60\bin. (همانند عکس زیر):

20system7 eff2e

بعد از این کار تمام پنجره‌های باز را OK کرده و ببندید. در آخر دوباره وارد پنجره Command Prompt شوید و دوباره دستور زیر را وارد کنید:

java -version

21system8 f5ea0

این پیغام نشان دهنده این است که جاوا بر روی سیستم نصب و معرفی شده است.

منبع: https://www.zoomit.ir/2016/1/24/26083/java-se-how-to-install-jdk-4/

چگونه JDK را نصب کنیم؟
دسته بندی شده در:        

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *