مطلب آموزشی 3:
ویژگی های اندروید

تمام برنامه ها برای اندروید یكی اند. اندروید فرقی میان یك برنامه third-party و توابع هسته سیستم عامل در اجرا نمی گذارد و هر دو می توانند دسترسی مساوی به قابلیت های گوشی داشته باشند. گوشی هایی كه سیستم عامل اندروید را خواهند داشت به كاربرشان اجازه می دهند تا از تمام قابلیت های یك گوشی هوشمند بهره ببرند. كاربران این گوشی ها به معنای واقعی می توانند دستگاه خود را بر اساس سلیقه ی خود تغییر دهند و محیط سیستم عامل گوشی خود را سفارشی و شخصی سازی كنند. حتی كاربران می توانند برای گوشی تعیین كنند كه عكس هایشان با چه برنامه ای باز شود.

پس تا اینجا یكی از بهترین مزیتهای این سیستم عامل مشخص شد، به طور خلاصه اینكه این سیستم عامل متن باز است و دست برنامه نویسان برای نوشتن برنامه های قدرتمند بسیار باز است.

ویژگیهای دیگر این سیستم عامل به طور خلاصه عبارتند از :

  1. اندروید تمامی تكنولوژی های اتصال(Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, Bluetooth و Wi-Fi را پشتیبانی می كند.
  2. اندروید از فرمت های مختلف فایل های مالتی مدیا مثلMPEG-4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتیبانی می كند.
  3. SMS, MMS و XMPP فرم هایی هستند كه اندروید برای ارسال پیغام های متنی یا همان SMS از آن ها پشتیبانی می كند.
  4. مرورگر موجود در اندروید بر اساس فریم ورك اوپن سورسWebKit توسعه یافته است.
  5. SQLite نرم افزاریست كه برای ذخیره داده ها و مدیریت بانك های اطلاعاتی سبك در اندروید در نظر گرفته شده است.
  6. ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) در اندروید به صورت پیش فرض تعبیه شده است. تمام برنامه های اندروید باید به زبان جاوا نوشته شوند.  البته این نسخه از JVM برای دستگاه های موبایل بهینه شده است.
  7. ابزارهای مختلف اندروید برای توسعه دهندگان به راحتی در دسترس است و توسط شركت گوگل پشتیبانی می شوند. این ابزارها شامل كتابخانه ها، خطایاب، شبیه ساز گوشی و یكم پلاگین برای اكلیپس است.
  8. اندروید از سخت افزارهای مختلف همچون GPS و دوربین های متنوع پشتیبانی می كند.
  9. تصاویر و فایل های گرافیكی بوسیله OpenGL پردازش می شوند كه كیفیت بالاتری خواهند داشت.

یكی از ویژگیهای اندروید كه یك سر و گردن آن را از بقیه سیستم عامل ها بالاتر می برد سرعت بالای این سیستم عامل در كنار قدرت بالای آن است كه حتی در مقابل سیستم عامل آیفون از این نظر امتیاز بالایی می گیرد.

سیستم عامل اندروید پشته ای از مولفه های نرم افزاری می باشد و به پنچ بخش و چهار لایه ی اصلی تقسیم می شود:

Linux kernel

در پایین ترین لایه ی معماری اندروید لینوکس 3.6 با حدود 115 تکه (patch) قرار دارد. این لایه یک سطح انتزاعی را بین سخت افزار های دستگاه و درایور های آن ها ایجاد می کند و امکان استفاده از قسمت های مختلف دستگاه مانند دوربین، صفحه نمایش، وای فای و غیره را فراهم می سازد. همچنین هسته، تمام آنچه برای قدرتمند بودن سیستم عامل نیاز است؛ مثل قابلیت های شبکه بندی و طیف وسیعی از درایورهای سخت افزاری را که به عنوان واسط عمل می کنند، پشتیبانی می کند.

Libraries

در بالاتر از هسته ی لینوکس کتابخانه ها که شامل موتور مرورگر منبع باز WebKit، کتابخانه ی شناخته شده libc، پایگاه داده SQLite که در ذخیره سازی و به اشتراک گذاشتن داده های برنامه بسیار کارآمد است، کتابخانه هایی به منظور انجام بازی، ضبط صدا و ویدئو، کتابخانه های SSL که امنیت ارتباط ما با اینترنت را تامین می کنند و مانند این ها قرار دارند.

Android Libraries

این مجموعه شامل آن دسته از کتابخانه های مبتنی بر جاوا می باشد که به صورت ویژه برای اندروید طراحی و بهینه سازی شده اند. نمونه هایی از کتابخانه ها در این رده شامل کتابخانه های framework برنامه ها به علاوه ی آن هایی که ساخت رابط کاربری، طراحی گرافیکی و دسترسی به پایگاه داده را تسهیل می کنند می شود. در زیر خلاصه ای از برخی کتابخانه های کلیدی و اصلی که در توسعه و برنامه نویسی اندروید نقش دارند آورده شده است −

  • app− دسترسی به مدل نرم افزار را فراهم می کند که در همه ی برنامه های اندرویدی وجود دارد.
  • content− دسترسی به محتوا، اعلام پیام و ارتباط بین نرم افزار ها و قطعات برنامه را تسهیل می کند.
  • database− برای دسترسی به اطلاعات منتشر شده توسط ارائه دهندگان محتوا که شامل مدیریت کلاس های پایگاه داده ی SQLite است مورد استفاده قرار می گیرد.
  • opengl− که رابط بین جاوا و OpenGL ES 3D برای بارگزاری گرافیکی API است.
  • os− دسترسی نرم افزار ها را به خدمات استاندارد سیستم عامل نظیر پیام ها، سرویس ها و ارتباط بین فرآیند ها فراهم می کند.
  • text− برای نمایش دادن و تغییر متن در صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • view− برای ساختن قسمت های اساسی رابط کاربری برنامه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • widget− ویجت ها یک مجموعه ی غنی شامل اجزای از پیش ساخته شده ی رابط کاربری نظیر دکمه ها، ورودی های متن، چک لیست ها، دکمه های رادیویی، دکمه های ضامن، برچسب ها، انتخابگرهای زمان و تاریخ و غیره را تشکیل می دهند.
  • webkit− شامل مجموعه ای از کلاس ها می شود که امکان استفاده از قابلیت های مرورگر وب در برنامه را فراهم می آورند.

در زمان اجرای برنامه ها کتابخانه ها بر اساس زبان Java پوشش داده می شوند، اما توجه داشته باشید که در لایه نرم افزاری اندروید، کتابخانه ها بر اساس زبان C/C++ ایجاد شده اند.

Android Runtime

این سومین بخش از معماری اندروید است که در دومین لایه ی پایینی قرار دارد. این بخش یک ماشین مجازی Java که مخصوص اندروید طراحی و بهینه سازی شده است و Dalvik Virtual Machine نامیده می شود را فراهم می کند. Dalvik VM از ویژگی های هسته ی لینوکس مثل مدیریت حافظه و چند نخی استفاده می کند، که از خصوصیات ذاتی زبان جاوا هستند. Dalvik VM برنامه ها ی اندروید را قادر می سازد تا فرآیند هایشان را در ماشین مجازی خودشان اجرا نمایند.

همچنین Android runtime، مجموعه ای از کتابخانه های اصلی را فراهم می کند تا برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزارهای اندروید قادر باشند نرم افزارها را با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا بنویسند.

Application Framework

لا یه ی Application Framework بسیاری از خدمات سطح بالاتر را برای برنامه های کاربردی در قالب کلاس های جاوا فراهم می کند و به توسعه دهندگان اندروید این اجازه را می دهد تا از این امکانات در برنامه های خود استفاده کنند.

مهم ترین امکانات ارائه شده توسط Android framework در زیر آورده شده است −

  • Activity Manager− تمام جنبه های چرخه ی حیات برنامه و دسته ی اکتیویتی را کنترل می کند.
  • Content Providers− به برنامه ها این اجازه را می دهد تا داده ها را منتشر و با برنامه های دیگر به اشتراک بگذارند.
  • Resource Manager− دسترسی به منابع جاسازی شده ی بدون کد مثل رشته ها، تنظیمات رنگ و صفحه بندی های رابط کاربری را فراهم می کند.
  • Notifications Manager− به برنامه ها این اجازه را می دهد تا اعلان ها و هشدار ها را به کاربر نمایش دهند.
  • View System− از مجموعه ی توسعه پذیر view ها برای ایجاد واسط کاربری نرم افزار استفاده می کند.

Applications

تمام نرم افزار هایی که کاربران از آن ها استفاده می کنند در بالاترین لایه قرار دارند؛ و نیز نرم افزاری را که در آینده بنویسید تنها در این لایه می توانید نصب کنید. به عنوان مثال می توان نرم افزار هایی مثل دفترچه ی تلفن، مرورگرهای اینترنت، بازی ها و غیره را نام برد.

منبع: http://startingpoint.ir/android/%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C

http://systemamelandroid.mihanblog.com/post/3

ویژگی های اندروید
دسته بندی شده در:    

6 دیدگاه در “ویژگی های اندروید

پاسخ دادن به Hamaseh Fouladvand لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *