مطلب آموزشی 1:
جاوا چیست؟ چرا این زبان برنامه‌نویسی بسیار محبوب است؟ 

در حال حاضرمی دانیم که نمی‌توانیم دنیا را بدون اینترنت تصور کنیم؛ مانند آن است که زندگی ما متوقف می‌شود اگر که به شبکه جهانی وب (world wide web – www) متصل نباشیم. برای کاربران، شاید اینترنت، فقط مجموعه از کلیک‌ها باشد؛ اما اینترنت با مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین فنّاوری‌ها، تلاش و سخت‌کوشی افرادی که آن را ممکن می‌سازند، کار می‌کند.

جاوا زبان برنامه‌نویسی‌ای است که بخش‌های مهمی از اینترنت بر اساس آن طراحی‌شده است.

جاوا به‌صورت یک‌زبان شی گرا پیاده‌سازی شده است. مدلی که برای ساخت اپلیکیشن های تعاملی استفاده می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر، جاوا این امکان را به شما می‌دهد که، به‌طور آنلاین بازی کنیم، با مردم در سراسر جهان چت کنیم و اپلیکیشن هایی که در ابعاد مختلف زندگی ما آمده‌اند را، ارتقا دهیم.

بزرگ‌ترین چالش کسانی که می‌خواهند تکنولوژی را یاد بگیرند، آن است که تا آن تکنولوژی را می‌آموزند، آن تکنولوژی منسوخ می‌شود. یکی از دلایلی که جاوا این‌قدر محبوب می باشد، آن است که یک دهه است که بر اینترنت حاکم است و هنوز قابلیت استفاده و جذابیت خود را از دست نداده است.

در ادامه، برخی از دلایل اصلی که چرا جاوا در میان برنامه نویسان و کاربران به‌طور یکسان مشهور است، ذکرشده است.

  • یادگیری آسان

در مقایسه با زبان‌های قدیمی‌تر، مانند C و C++ ، یادگیری جاوا آسان‌تر است. جاوا به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که کد نویسی، کامپایل، خطایابی و اجرا برای برنامه‌نویس، آسان باشد. برای یک فرد مبتدی، این مسئله در یادگیری جاوا خیلی مهم و سودمند است. شما می‌توانید کتاب‌های زیادی را برای شروع پیدا کنید.

  • شی‌ءگرایی

مزیت بزرگ دیگر جاوا این است که به شما این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن های ماژولار بسازید و کدهای قابل‌استفاده مجدد بنویسید. این کدهای قابل‌استفاده مجدد، می‌توانند هر تعداد بار ممکن استفاده شوند و باعث صرفه‌جویی در زمان شوند.

  • مستقل از پلتفرم (platform)

این به آن معناست که کد جاوا می‌تواند بر روی سیستم های گوناگونی اجرا شود و این موضوع، انتقال از یک سیستم به سیستم دیگر را آسان می‌سازد. این ویژگی، در حقیقت جاوا را به یک‌زبان قابل‌حمل تبدیل کرده است و این ویژگی برای اینترنت بسیار مطلوب است.

  • امنیت

امنیت در فضای اینترنت، یکی از دغدغه‌های مهم است. جاوا برای تأمین توسعه‌ای امن و گسترش محیط آن، طراحی‌شده است. پلتفرم جاوا به کاربرانش این اجازه را می‌دهد که از شبکه‌های غیرقابل‌اعتماد کد دانلود کنند و در محیطی امن، جایی که کسی نتواند آسیبی برساند، آن را اجرا می‌کند. به‌هرحال، این کار باعث می‌شود که سطح امنیت و محدودیت‌ها، قابل تنظیم باشند.

  • کارآمدی برای برنامه‌نویس

توانایی جاوا برای دریافت نتایج، یکی از دلایل اصلی است، که برنامه نویسان آن را ترجیح می‌دهند. جاوا دارای مجموعه از (API-Application Programming Interface) های خوب طراحی‌شده است که به برنامه‌نویس این اجازه را می‌دهد که به‌صورت کارآمدتری برنامه‌نویسی کند و بدون هیچ خطای قابل‌اعتنایی، در زمان توسعه دادن، صرفه‌جویی کند.

نویسنده : احمدرضا شریفیان زاده

منبع:http://www.fromdev.com/2015/10/why-java-popular-programming.html

 

جاوا چیست؟ چرا این زبان برنامه‌نویسی بسیار محبوب است؟
دسته بندی شده در:    

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *