مطلب آموزشی 2:
اندروید چیست؟

اندروید یک سیستم عامل موبایل مبتنی بر نسخه ی تغییر یافته linux می باشد. که این سیستم عامل از همان ابتدا با نام اندروید توسعه و راه اندازی شد. در سال 2005 طبق یک استراتژی برای ورود به بازار موبایل شرکت گوگل، اندروید و ابزار های کار با آن را ارائه داد. شرکت گوگل می خواست که اندروید free و open sourc باشد،  بنابراین بیشتر کد های اندروید را تحت  open source Apache License منتشر کرد. به این معنی است که هر کسی می تواند به آسانی سورس کد اندروید را به صورت کامل دانلود کند و از آن استفاده کند. علاوه براین فروشندگان vendors که عموما تولید کنندگان سخت افزار هستند می توانند امکانات اضافی را به اندروید اضافه کنند و اندروید مخصوص خود را همراه محصولاتشان به دیگران ارائه دهند. این کار باعث شد که اندروید بسیار سریع فراگیر و باب میل فروشندگان شود. بسیاری از شرکت ها تحت تاثیر این امر قرار گرفتند. iphone  که توسط شرکت apple ارائه شد موفقیت بسیار بالایی کسب کرد و باعث شد تحول بسیار بزرگی در صنعت گوشی های هوشمند رخ دهد. بعضی از شرکت ها مانند  motorol و sony erycsone که سال ها سیستم های موبایل خود را داشتند بعد از ارائه iphone در پی راه حلی بودند که محصولا ت خود را دوباره احیا سازی کنند. بسیاری از شرکت ها راه حل را در اندروید دیدند و باعث شد که این شرکت ها سخت افزار های خود را مبتنی بر اندروید تولید کنند که این امر باعث تولید قدرتمند و فراگیر شدن اندروید شد.

ویژگی اصلی اندروید این است که توسعه برنامه های کاربردی یکپارچه شد و توسعه دهندگان نرم افزار فقط کافیست نرم افزار خود را برای اندروید توسعه دهند و نرم افزارشان قادرخواهد بود که بر روی بسیاری از وسائل (Device) اجرا شود. دراین جهان تلفن های هوشمند، برنامه های کاربردی مهمترین قسمت در زنجیره موفقیت می باشند. در نتیجه سازندگان وسائل متوجه شدند که بهترین راه برای به چالش کشیدن و یورش بردن به iphone، اندروید می باشد. که در حال حاضر تعداد فراوانی از برنامه های کاربردی را مشادهده می کنید. در فوریه 2011، گوگل اندروید 3.0 را ارائه دادکه یک Tabler-only است که برای پشتیبانی از وسایل باصفحات پهن (widescreen) ارائه شده است که تغییرات اساسی در اندروید 3.0 شامل موارد زیر می باشد:

  • یک User Interface بهینه شده برای کاربران
  • یک دسکتاپ سه بعدی با widget های جدید
  • ویژگی های web browser جدید از قبیل، form auto-fill,bookmark، tabbed browsing، private browsing و synchronization
  • پشتیبانی از multi-core processors

برنامه های کاربردی که برای نسخه های قبلی نوشته شده است با اندروید 3.0 سازگار هستند و بدون تغییر اجرا می شوند. برنامه های کاربردی برای تبلت ها که از ویژگی های جدید اندروید 3.0استفاده می کنند قادر به اجرا بر روی دستگاه های قدیمی تر نمی باشد. برای اینکه مطمئن شوید که آیا برنامه های کاربردی می تواند بر روی نسخه های قدیمی تر اجرا شود یا خیر شما باید مطمئن شوید که از ویژگی های که آن دستگاه پشتیبانی می کند در برنامه کاربردی استفاده کرده اید. در اکتبر 2011 گوگل اندروید 4.0 را ارائه داد. که این نسخه از اندروید تمام ویژگی های اندروید 3.0 را دارا می باشد، علاوه بر آن دارای ویژگی های جدید نیز می باشد که این ویژگیها شامل بازکردن با تشخیص صورت( facial recognition unlock)، ارتباطات میدان نزدیک Near Field Communication و موارد دیگر می باشد.

منبع: کتاب Android Tatourial، صفحه 11،

نویسنده کتاب: مهرداد جاویدی

اندروید چیست؟
دسته بندی شده در:    

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *